Miasto-gazeta.pl
ełcki portal informacyjny

Do stolicy bez przesiadki?

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich 13 grudnia 2015 roku, zarówno miasto Ełk, jak i część ośrodków położonych na trasie Ełk – Białystok (Grajewo, Mońki) utraciły możliwość korzystania z bezpośredniego połączenia z Warszawą.

Wojciech Kossakowski pod koniec stycznia skierował do ministra infrastruktury i budownictwa interpelację w sprawie przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego Ełk — Białystok — Warszawa. Poseł podkreśla, że rozkład z grudnia to tak naprawdę pierwszy od wielu lat rozkład, w którym wschodnia część Mazur została takiej możliwości pozbawiona.
– Obecnie podróż koleją z Ełku do Warszawy odbywać się może wyłącznie z przesiadką w Białymstoku, co już w naturalny sposób obniża atrakcyjność kolei w komunikacji dalekobieżnej – uważa Wojciech Kossakowski. – Transport autobusowy nie spełnia oczekiwań wszystkich zainteresowanych podróżnych, dlatego zapewnienie połączenia kolejowego Ełku z Warszawą powinno stanowić jeden z priorytetów ministerstwa w zakresie polepszenia jakości i dostępności usług transportu kolejowego w północno-wschodniej Polsce. Sukcesywnie na polskich torach pojawiają się komfortowe składy zespolone serii ED161 – PesaDART do realizacji przewozów międzywojewódzkich. Trasa Warszawa – Białystok – Warszawa jest jedną z tych, po których poruszają się nowoczesne pojazdy. Według doniesień medialnych z połowy grudnia 2015 roku, poza realizacją przejazdów na trasach podstawowych, PKP Intercity rozważało opracowanie wydłużonych relacji (m.in. do stacji Chełm, Jelenia Góra, Wisła Głębce, Zakopane). Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że na chwilę obecną w weekendy jeden z pojazdów tej serii kursuje w relacji Warszawa Wschodnia – Katowice – Wisła Głębce jako pociąg IC „Wisła”. Sytuacja mogłaby wskazywać, iż idealnym rozwiązaniem byłoby również wydłużenie wybranych połączeń do stacji Ełk.

Takie właśnie argumenty znalazły się w interpelacji ełckiego posła, który oczekuje teraz na informację z ministerstwa na temat możliwości przywrócenia bezpośredniego połączenia Ełku z Warszawą, przez Grajewo, Mońki, Białystok i Małkinię. Czeka też na odpowiedź w sprawie możliwości zwrócenia się przez PKP Intercity S.A. z wnioskiem do Komisji Europejskiej o rozszerzenie zapisanych w projekcie taborowym tras pociągów PesaDART o odcinek Białystok – Ełk – Białystok.
– To w niezaprzeczalny sposób przyczyniłoby się do znaczącego polepszenia komfortu podróżowania i widocznej poprawy dostępności komunikacyjnej wschodnich Mazur – dodaje poseł. – Na razie wystosowałem interpelację, ale jaki będzie efekt, trudno powiedzieć.

W niedzielę 13 marca do grudniowego rozkładu jazdy PKP wprowadzono korektę. Co prawda nie znalazło się tam bezpośrednie połączenie Ełk-Warszawa, ale zamiast 6 będzie 9 połączeń z Białegostoku do stolicy i z powrotem, co też ma znaczenie dla osób podróżujących z Ełku do Warszawy. Tym bardziej, że 6 z tych połączeń mają obsługiwać nowoczesne PesaDART-y. W wagonach bezprzedziałowych w pierwszej i drugiej klasie są 352 miejsca na wygodnych fotelach, są też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dla podróżnych z dziećmi (przewijaki i specjalne miejsca) oraz miejsce do przewożenia rowerów. Pociągi są zautomatyzowane, jest w nich bezprzewodowy Internet, gniazdka do podłączenia laptopów i doładowania telefonów komórkowych, a nawet powiadomienia głosowe. Nie brakuje też wagonu barowego i przestronnych toalet. PKP Intercity wprowadziło też specjalną ofertę biletów. Bilet normalny kosztuje 30 zł, ulgowy 15, ale w przypadku biletów abonamentowych wychodzi jeszcze taniej. Czas przejazdu to średnio 2 godziny 30 minut.

©materiał z biuletynu posła Wojciecha Kossakowskiego

Komentarze

1 Comment

  • Możemy Pomarzyć !!
    A co z tak hucznie zapowiadaną przez wszystkie opcje polityczne Rail Baltica ??
    Jak zwykle Płn-Wsch cześć Polski zadupie !!

Comments are closed.