Strona główna » Lokalne » Ruszyły prace projektowe Rail Baltica. Z Ełku do Trakiszek w 50 minut
Lokalne

Ruszyły prace projektowe Rail Baltica. Z Ełku do Trakiszek w 50 minut

Większy komfort na stacjach i przystankach, krótszy czas podróży z Ełku do granicy państwa na międzynarodowej trasie Rail Baltica to planowane wyniki modernizacji odcinka Ełk – Olecko – Suwałki – Trakiszki.

Ruszyły prace projektowe linii kolejowej Rail Baltica. Na specjalnej konferencji omawiano szereg wariantów związanych z przebudową i modernizacją linii kolejowej na odcinku Białystok – Ełk oraz Ełk – Trakiszki. To część prac planowanych, które wpisują się w tzw. Koleją Bałtycką (Warszawa – Trakiszki).

Dwutorowa linia kolejowa, 200 km/h, nowe przystanki, czy rozbudowane stacje, takie prace zakładają projektanci, które mają zakończyć się w IV kwartale 2020 roku. Inwestycje będą finansowane w 85% z unijnego budżetu.

®Miasto-gazeta.pl /  Renata Szymaszko/ Propozycje projektantów omawiane były z samorządowcami i przedsiębiorcami.

— Na spotkanie zaprosiłem przedsiębiorców i samorządowców powiatu ełckiego i oleckiego, aby mieli możliwość wniesienia swoich uwag i sugestii dotyczących projektowanej trasy — mówił Wojciech Kossakowski. – W planach modernizacji linii kolejowej pojawiają się propozycje budowy tunelów, estakad czy wiaduktów. Trzeba więc wypracować jak najlepsze rozwiązania.

W powiecie ełckim przebudowy mają doczekać się  stacje Lipińskie Małe, Ełk Towarowy (Szyba), Ełk.

®Miasto-gazeta.pl / Renata Szymaszko/

 

Szybka kolej ma połączyć Białystok z Warszawą i Helsinkami.
Linia kolejowa Warszawa — Trakiszki (Rail Baltica — Kolej Bałtycka) — stanowi część korytarza, który ma połączyć Helsinki z przystankami przez Tallinn, Rygę i Kowno z Warszawą. Jest to jedyne połączenie kolejowe pomiędzy krajami bałtyckimi i Polską, z możliwością połączeń z innymi stolicami jak Praga, Berlin i Wiedeń, jako że korytarz będzie łączyć się z Warszawą.

— Nikt nie ma wątpliwości, że szybka kolej z Helsinek do Warszawy to szansa rozwoju: — To na pewno nowe miejsca pracy, walka z wykluczeniem komunikacyjnym w naszym regionie — powiedział Paweł Czemiel, doradca ministra infrastruktury.

W konferencji uczestniczył europoseł PiS Karol Karski, Jerzy Szmit, obecnie członek zarządu PKP TELKOL, doradca Ministra Infrastruktury Paweł Czemiel, przedstawiciele PKP PLK S. A m.in. Marek Kubera, zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz zespół projektowy.

Po zakończaniu prac projektowych mają ruszyć pierwsze przetargi. Realizacja robót przewidziana jest do 2027 roku.

Tags

3 komentarze

Kliknij tutaj, aby opublikować komentarz

    • dobrze że za Platformy były koparki i geodeci. Czepiasz się aby się czepiac, bo PiS. Ile czasu PO załatwiała via baltice

  • Z Ełku do Trakiszek w 50 minut? To bardzo ambitny cel. Luxtorpeda przed wojną dałaby radę, ale teraz to i po przebudowie raczej niemozliwy czas do osiągnięcia. Z Ełku do Olecka wtedy góra 15 minut (!), no i nie na stację kolejową w Olecku a chyba bezpośrednio w kierunku na Raczki, może nowy przystaneK np. Olecko Centralne miedzy osiedlami Siejnik i Lesk, tak aby nie robić wjazdu na stary dworzec w Olecku . Potem max 5 min i dalej na Raczki , 10 min i w Raczkach i 10 min na dworzec Suwałki Centralne, to juz mamy razem 40 minut, a więc 10 minut do Trakiszek i w sumie 50 minut. Jesliby się to miało spełnić to roboty trzeba zaczynać zaraz a nie za kilka lat.


OSTATNIO KOMENTOWANE