fot: Daniel Wysocki

Rail Baltica: Znika most kolejowy nad rzeką Ełk. Będzie nowy

W Ełku trwają prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad rzeką Ełk. Jednocześnie postępują roboty na budowach wiaduktów drogowych i kolejowych. Dwupoziomowe skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz usprawnią komunikację w mieście. Inwestycja za 587 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę".
reklama

Wykonawca prac w Ełku przystępuje do rozbiórki mostu kolejowego nad rzeką Ełk. Stara betonowa konstrukcja będzie demontowana etapami – w tym celu została rozcięta przy użyciu specjalnej liny tnącej, następnie do pracy przystąpił ciężki sprzęt. Roboty zaplanowano w taki sposób, aby na części mostu nadal możliwy był ruch pociągów.

Nowa przeprawa przez rzekę Ełk będzie miała konstrukcję betonową, o rozpiętości 29 m. Na moście zostaną zbudowane nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nowy obiekt na lata zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów pasażerskich oraz przejazd ciężkich składów towarowych.

Dwupoziomowe skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo

W ramach inwestycji Rail Baltica budowane są również inne obiekty inżynieryjne w mieście.  Postępują prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Suwalską. Wykonawca rozebrał już część starej konstrukcji i prowadzi roboty ziemne. Dzięki przebudowie ważnego obiektu poprawią się warunki prowadzenia ruchu kolejowego i drogowego w Ełku. Droga pod wiaduktem będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną. Po jednej stronie jezdni będzie chodnik, z drugiej zostanie zbudowany ciąg pieszo rowerowy.

Na ulicach Kolejowej i Towarowej wiadukty zastąpią dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a ruch drogowy zostanie poprowadzony pod linią kolejową. W obu lokalizacjach prowadzone są roboty ziemne. Dodatkowo zostanie zbudowany także wiadukt drogowy, który pozwoli na przedłużenie ul. Norwida.

Stacja Ełk dla lepszych podróży

Na stacji Ełk postępują prace przy budowie nowego peronu. Wykonawca ułożył już część nowej nawierzchni, ustawiono też pierwsze elementy zadaszenia. Obok peronów trwają też prace przy budowie przejścia pod torami. Jest już widoczna część tunelu oraz schody i szyb windy – dzięki takim rozwiązaniom perony będą dostępne dla wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności.

Na stacji Ełk Towarowy układane są nowe tory, rozjazdy oraz montowane słupy sieci trakcyjnej. Na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Będą też nowe wygodne dojścia do peronów – chodniki z ul. Kolejowej i schody przy wiadukcie kolejowym. Wykonawca ustawił już ścianki jednego z peronów, pojawiły się też konstrukcje wiat.

Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do końca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Tomasz Łotowski/PKP

Komentarze