Krótszy czas dojazdu do mazurskich miejscowości wypoczynkowych, bardziej komfortowe stacje i przystanki, poprawa przepustowości linii i punktualności połączeń oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego — to planowane efekty prac na 112 km linii Szczytno — Ełk. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś w Ełku umowę o wartości 290 mln zł na realizację projektu.
— Efektem podpisanej dziś umowy na linię Ełk—Szczytno będą dobre podróże w regionie i większe możliwości dla transportu kolejowego. Sprawna realizacja Krajowego Programu Kolejowego pokazuje, że rząd konsekwentnie przywraca i tworzy na Warmii i Mazurach lepsze możliwości komunikacji i likwiduje wykluczenie komunikacyjne — mówi wiceminister Jerzy Szmit z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
— Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy o łącznej wartości ponad 430 mln zł z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W Ełku umowę na linię Ełk-Szczytno na 290 mln zł i dwie umowy na Podlasiu: Lewki-Hajnówka za 77 mln zł oraz Białystok-Bielsk Podlaski za 63 mln zł. Tym samym wartość podpisanych w tym roku umów przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekroczyła 13 mld zł. Podpisane dziś umowy obejmują prawie 200 km linii, a ich efektem będą nie tylko krótsze podróże, ale także 34 zmodernizowane stacje i przystanki – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Czas przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Szczytno — Ełk skróci się o ok. 1h 22min (z 2h 54 min. do ok. 1h 32 min) oraz w relacji Olsztyn—Szczytno—Ełk o ok. 1h 22min. (z 3h 33 min. do ok. 2h 11 min.). To zakładany efekt prac, które zwiększą przepustowość linii i zlikwidują ograniczenia prędkości. Na 112 km odcinku zostaną wymienione tory oraz wyremontowane mosty i przepusty. Zwiększona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Zyskają również przewozy towarowe, gdyż składy będą mogły jechać z prędkością do 80 km/h.
Większy komfort obsługi pasażerów
Dzięki inwestycji pasażerowie zyskają większy komfort obsługi na 4 zmodernizowanych stacjach: Szczytno, Drygały, Spychowo, Pisz oraz 14 przebudowanych przystankach. Dostęp do kolei ułatwi nowy przystanek Pisz Wschód. Lepsze będzie wyposażenie peronów. Zamontowane zostaną wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Bardziej atrakcyjny region
Inwestycja PLK poprawi komunikację w regionie. Będzie lepszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych, m.in. Ruciane-Nida, czy Pisz. Skorzystają mieszkańcy regionu, którzy szybciej dotrą do pracy i szkół. Remont przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców.
Modernizacja linii Ełk-Szczytno to kolejny etap prac na linii nr 219 z Olsztyna do Ełku. Na odcinku Olsztyn-Szczytno linia została zrewitalizowana w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
„Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno — Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wykonawcą jest firma TORPOL S.A. Wartość umowy 289 532 384 zł netto. Dofinansowanie UE wynosi 85%. Czas realizacji 24 miesiące.
— Chciałbym bardzo podziękować panu ministrowi Jerzemu Szmitowi, wojewodzie warmińsko-mazurskiemu Arturowi Chojeckiemu i panu prezesowi Ireneuszowi Merchel za to, że tak dużo inwestycji będzie realizowanych w okolicach Ełku — mówi poseł Wojciech Kossakowski. — Pan wojewoda wspomniał, że trasa kolejowa Ełk—Szczytno mogłaby łączyć nasze województwo z województwem pomorskim. To pokazuje, że Ełk koleją stoi. W dawnych czasach funkcjonowała w naszym mieście parowozownia. Ełk był wtedy ważnym węzłem komunikacyjnym. Wierzę w to, że te inwestycje pomogą odbudować markę Ełku na mapie kolejowej.
Mat. Prasowe/Czarnecka Agnieszka