Ełccy pacjenci coraz częściej skarżą się na bezpośrednie wizyty u lekarzy specjalistów.
— Umówienie się w celu rejestracji na wizytę w przychodni specjalistycznej graniczy z cudem — napisał do nas jeden z mieszkańców Ełku. Do jednej z ełckiej przychodni udało mi się dodzwonić po trzech dniach.
— Mój syn miał wysoką gorączkę i skarżył się na ból ucha — mówi nam ełczanka. Wiedziałam, że są teleporady, ale jak się okazało, na nią też trzeba czekać. Zrezygnowałam. Umówiłam się prywatnie na wizytę do laryngologa. Przyjął mnie jeszcze tego samego dnia. Z mojej pensji odciągana jest co miesiąc składka na leczenie. Po co, skoro za wizytę płacę sama.
W dobie epidemii koronawirusa coraz częściej słyszy się o problemach chorych. Coraz częściej też obywatele wskazują, że ci, którzy nie chorują na COVID są zaniedbywani.
— Nie rozumiem sytuacji — mówi mieszkanka Ełku. Na NFZ lekarz boi się przyjąć bezpośrednio — bo koronawirus i strach przed zakażeniem. Za kasę strachu nie ma.
Podstawowa opieka zdrowotna, czyli POZ
W okresie styczeń-wrzesień 2020 roku do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 6 952 pisemne wnioski od indywidualnych pacjentów.
Zgłaszane sygnały w przeważającej mierze dotyczyły braku lub ograniczenia dostępności do świadczeń zdrowotnych. W części zgłoszeń odnotowano wątpliwości pacjentów co do zachowania należytej staranności w udzielonej teleporadzie.
Większość interwencji dotyczyła problemów wynikających pośrednio lub bezpośrednio z przyczyn tej epidemii.
W tym zakresie pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie:
• odmowy udzielenia świadczenia w dniu zgłoszenia;
• odmowy rejestracji w trybie nagłym (z uwzględnieniem specyfiki POZ);
• trudności z dodzwonieniem się do rejestracji;
• odmowy realizacji wizyty osobistej;
• braku realizacji tzw. wizyt recepturowych – konieczność umówienia teleporady;
• zastrzeżeń do jakości teleporad;
• obawy o skuteczność diagnostyki w ramach teleporady;
• bezpośredniego kontaktu pacjenta z lekarzem i sprowadzenie leczenia jedynie do teleporady;
• odmowy wydania skierowania na badania diagnostyczne;
• problemów z realizacją zaleconych badań laboratoryjnych;
• niedotrzymanie terminu przybycia lekarza na wizytę domową i odmowa wizyty domowej z powodu epidemii;
• odmowy wystawienia recept na leki dla chorych przewlekle;
• trudności w realizacji wizyty patronażowej rjednocześnie u lekarza, jak i położnej POZ;
• odmowy przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ;
• problemów z dostępem do dokumentacji medycznej;
• odmowa wydania skierowania do ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.