Radny Robert Klimowicz pyta prezydenta o segregację śmieci

reklama

Segregacja śmieci, która nas czeka, rodzi wiele pytań i niepewności. Jak pisze radny Robert Klimowicz, 1 czerwca wejdą w życie nowe zasady segregacji odpadów w naszym mieście. Co prawda, poinformowano radnych podczas prac komisji o tym, że przygotowywana jest kampania informacyjna skierowana do mieszkańców Ełku, niemniej już teraz radni „zasypywani są” pytaniami na ten temat.
Klimowicz złożył zapytanie do prezydenta miasta dotyczące szczególnych sytuacji związanych z segregacją odpadów, zadawanych przez mieszkańców Ełku.

1. Czy mieszkańcy będą musieli składać nowe deklaracje, jeżeli tak, to co grozi za jej niezłożenie? Jak to się będzie odbywało?

Odp: We współpracy Wydziału Finansowego oraz Mienia Komunalnego mieszkańcom, jak i właścicielom nieruchomości objętych systemem odbioru odpadów komunalnych organizowanym przez miasto Ełk, zostaną wysłane materiały promocyjne wraz ze stawkami opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz druki deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Złożenie nowych deklaracji jest niezbędne, ponieważ zmienia się cały system selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta.
Zgodnie z przepisami prawa, jeśli podatnik nie złoży deklaracji, organ podatkowy wszczyna z urzędu na podstawie ustawy ordynacja podatkowa i o utrzymaniu czystości i porządku w gminach postępowanie administracyjne.

2. Segregujemy na 5 frakcji, w tym odpady zmieszane (tłusty papier, mięso, kości, szkło ognioodporne, lustra, pieluchy, zabrudzona folia itd.) A co jak większość trafiać będzie do zmieszanych? Kto sprawdzi i wyda werdykt, że papier, który wrzuciłem, nie jest tłusty?

Odp: We współpracy z Centrum Edukacji Ekologicznej są opracowywane działania edukacyjno — informacyjne w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, m.in. broszury zawierające informacje, jaki rodzaj odpadów należy umieszczać w danej frakcji, a który nie. Będziemy starać się dotrzeć do naszych mieszańców różnymi sposobami z szeroko rozumianą kampanią informacyjno — edukacyjną.

Zdecydowana większość selektywnie zebranych odpadów oraz odpady zebrane jako zmieszane będzie musiała być poddana sortowaniu przez optopneumatyczne separatory, które dokonają automatycznego podziału odpadów na frakcje (grupy odpadów) wymagane przez recyklerów. Przywołany w pytaniu tłusty papier trafi z linii sortowniczej do kompostowni lub do frakcji energetycznej przekazywanej dalej do termicznego unieszkodliwienia.

3. Co z psimi odchodami? Jeden zbiera w worek foliowy, inny w papierowy?

Odp: W związku z tym, iż źródła nie podają, do jakiego pojemnika należy wrzucać odpady w postaci psiej kupy, to należy domniemywać, że odpad ten należy wrzucić do pojemników na odpady zmieszane. Wg aplikacji internetowej „Pan Śmieciarz” fekalia zwierzęce powinny być wrzucane do toalety. Idąc drogą dedukcji, że podczas wrzucenia „psiej kupy” w woreczku papierowym czy foliowym dokonujemy zabrudzenia tego surowca, to analogicznie do zatłuszczonego papieru wrzucamy ten odpad do pojemnika „zmieszane”.
Należy pamiętać, że według lekarzy weterynarii i Powiatowej Stacji Sanitarno -Epidemiologicznej odchody zwierzęce to niebezpieczne źródło pasożytów zagrażających zdrowiu człowieka i nie można ich zaklasyfikować do odpadów bio.

4. Co z odpadami niebezpiecznymi? Będę miał jedną strzykawkę i dwie baterie?

Odp: Zbiórka przeterminowanych leków oraz odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, jest prowadzona w odpowiednio oznaczonych do tego celu pojemnikach przez apteki zlokalizowane na terenie miasta Ełku, których adresy są zamieszczone na stronie internetowej www.czystyelk.pl. Apteki nieodpłatnie przekazują mieszkańcom „czerwone” pojemniki na odpady typu igły czy strzykawki, a następnie po ich napełnieniu należy zwrócić je do apteki. Odpady niebezpieczne (leki, strzykawki, baterie) od indywidualnych mieszkańców przyjmowane są bez opłat do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Siedliskach.

5. Uchwała mówi o domkach letniskowych lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Co to znaczy inne? Jeżeli ktoś ma na działce drewniany budynek gospodarczy (wyglądający lub nie na letniskowy) to kto i na jakich zasadach będzie to interpretował?

Odp: Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (UCPG) nie definiuje pojęcia domku letniskowego oraz nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe. Dlatego pojęciom tym należy nadać znaczenie przyjęte w języku potocznym. Domki letniskowe nie służą do zaspokajania podstawowych potrzeb mieszkaniowych, tylko do celów związanych z wypoczynkiem. Inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe stanowią otwartą kategorię nieruchomości, o zaliczeniu, do której decydują pełnione funkcje. Zasadniczo nieruchomości, o których mowa, są zaliczane do tych, na których się nie mieszka, ale powstają na nich odpady komunalne. Istotne jest tu nieprzeznaczenie nieruchomości (np. w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego), tylko faktyczne funkcje, jakie pełnią.

Jeżeli nieruchomości te są wykorzystywane do mieszkania, zaliczane są do kategorii nieruchomości, w stosunku do których gmina musi zorganizować odbieranie odpadów komunalnych — wynika to z ustawy UCPG. W takim też przypadku właściciel nieruchomości musi ponosić opłatę za gospodarowanie odpadami według stawek określonych dla nieruchomości, zamieszkiwanych, a nie stawkę ryczałtową.

6. W co mamy zbierać poszczególne frakcje śmieci? Dotychczas większość zbierała w worki foliowe. Czy teraz będę musiał wysypywać np. papier bezpośrednio do pojemnika, czy mogę w tym worku, czy może muszą być specjalne, oznaczone kolorem worki?

Odp: Odpady komunalne w dalszym ciągu mogą być wyrzucane w workach foliowych do pojemnika zbiorczego. Jednak pojemnik musi być oznaczony naklejką, do 30.06.2022 r., zaś po tym czasie każdy właściciel nieruchomości będzie zobowiązany posiadać pojemniki w odpowiedniej kolorystyce, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie selektywnej zbiórki odpadów, a w ślad za tym przyjętym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ełku.

7. Co z koszami ulicznymi? Co jak będą mieszkańcy podrzucać tam swoje śmieci?

Odp: Na chwilę obecną zdarzają się sporadyczne praktyki podrzucania odpadów komunalnych do koszy ulicznych. Mam nadzieję, że przeprowadzona akcja edukacyjna w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych spowoduje zmniejszenie ilości takich przypadków.

8. Czy przed wyrzuceniem śmieci będziemy musieli je myć? Np. pojemnik po śmietanie? Czy będziemy musieli usuwać etykiety z butelek i pojemników?

Odp: Nie ma wymogu prawnego, ani też takiego obowiązku w zakresie mycia opakowań czy też usuwania etykiet. Jednakże czyste opakowanie jest materiałem, który zostanie wykorzystany do ponownego przetworzenia.

9. Jak należy postępować z odpadami składającymi się z różnych elementów, które czasem ciężko rozdzielić?

Odp: W przypadku odpadu składającego się z różnych elementów w miarę możliwości należy je rozdzielić. Przykładem jest m.in. aluminiowe wieczko od jogurtu, które powinno być oderwane od plastikowego kubka. W sytuacji braku możliwości rozdzielenia odpadów należy je wrzucać do odpadów zmieszanych. Każdy odpad należy indywidualnie zakwalifikować, sugerując się materiałami informacyjnymi, które otrzymają mieszkańcy.

10. Co z odpadami po remoncie?

Odp: Zgodnie z przyjętym Regulaminem utrzymania czystości i porządku obowiązującym na terenie Miasta Ełku „zbiórka odpadów budowlanych bezpośrednio po wytworzeniu odbywa się do kontenera dostarczonego przez przedsiębiorcę i przez niego odbierane na podstawie indywidualnej umowy. Odpady budowlane powstające w gospodarstwach domowych wytwórca odpadu przekazuje własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych”.

Odpady po remoncie mieszkania (gruz, glazura, terakota) od indywidualnych mieszkańców przyjmowane są bez opłat do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Siedliskach.
Powyższe odpady budowlane wykorzystywane są przez spółkę na składowisku odpadów, do formowania dróg technologicznych, obwałowań i obowiązkowych przesypek.

11. W jaki sposób będziemy segregować odpady w szkołach? Czy nauczyciele będą pilnować tego, co jest wrzucane do pojemników, czy potem panie sprzątające dokonają wtórnej segregacji?

Odp: Dyrektorzy wszystkich jednostek budżetowych otrzymają materiały edukacyjne dotyczące selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, których zasady we własnym zakresie zastosują w podległych sobie placówkach.

Opracowała Renata Szymaszko