Utworzenie WORD-u w Ełku – szansa na rozwój czy odwieczne obietnice?

Po raz kolejny wraca temat utworzenia filii Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego (WORD) w Ełku. Miasto, od lat zabiegające o ten projekt, po raz kolejny deklaruje swoją gotowość do współpracy, oferując działkę oraz wsparcie organizacyjne. Choć ostatnie spotkania prezydenta Ełku z przedstawicielami samorządu województwa oraz WORD w Olsztynie przyniosły „zielone światło”, to warto spojrzeć na sytuację z perspektywy wcześniejszych obietnic i realnych wyzwań.
reklama

Szansa dla Ełku i mieszkańców
Nie sposób zaprzeczyć, że powstanie filii WORD w Ełku mogłoby przynieść wiele korzyści. Lokalizacja ośrodka w mieście zmniejszyłaby koszty i czas związany z dojazdami na egzaminy do innych miast, takich jak Suwałki czy Olsztyn. Byłoby to również znaczące ułatwienie dla kursantów, którzy mogliby zdawać egzaminy w znanym im środowisku. Dodatkowo realizacja inwestycji mogłaby wygenerować nowe miejsca pracy, a także przyczynić się do podniesienia rangi miasta jako lokalnego ośrodka usług.

Niespełnione obietnice z przeszłości
Projekt nie jest nowy – już w 2014 roku pojawiły się zapowiedzi, że filia WORD w Ełku powstanie. Planowano wówczas, że kursanci będą mogli zdawać egzaminy w Ełku w 2016 roku. Minęło niemal dziesięć lat, a temat wciąż krąży wokół tych samych założeń, nie posuwając się znacząco naprzód. Powstaje pytanie: co blokuje realizację projektu? Czy to kwestia finansowania, braku konkretnych działań ze strony województwa, czy może problemem są lokalne procedury administracyjne?

Czy zielone światło wystarczy?
Ostatnie spotkania prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza z przedstawicielami samorządu województwa, w tym wicemarszałkinią Katarzyną Sobiech i dyrektorem WORD w Olsztynie Markiem Bojarskim, dają nadzieję na przełom. Ełk oferuje atrakcyjną lokalizację, która spełnia wymogi związane z utworzeniem placu egzaminacyjnego i biur. Jednak kluczowe jest teraz zaangażowanie samorządu województwa – to na jego barkach spoczywa przygotowanie placu manewrowego oraz budynków modułowych.

Wyzwania finansowe i organizacyjne
Sam grunt nie wystarczy, by projekt mógł ruszyć. Konieczne są znaczne nakłady finansowe na budowę infrastruktury. Czy województwo, które zarządza WORD-em, jest gotowe na takie wydatki? Warto również zastanowić się nad alternatywnymi rozwiązaniami, np. wynajmem pomieszczeń od prywatnych podmiotów, co mogłoby przyspieszyć realizację inwestycji. Równocześnie należy zapewnić, że lokalizacja i infrastruktura będą odpowiadały potrzebom mieszkańców, a nie jedynie spełniały minimalne wymagania.

Warto też zauważyć, że propozycja dotyczy możliwości zdawania egzaminów na prawo jazdy w kategoriach AM, A1, A2, A, B1, B, B+E oraz T. Czyli zakres dostępnych kategorii jest ograniczony i nie obejmuje wielu innych kategorii, takich jak C, C+E czy D, które są istotne dla osób planujących rozwijać swoje kwalifikacje zawodowe w kierunku prowadzenia większych pojazdów, takich jak ciężarówki czy autobusy.

Komentarze